Na inschrijving kun je van elke deelnemende wielerploeg een renner kiezen. Daarnaast kies je een geheime renner naar keuze en een draak van een renner. Met deze renners speel je mee in het spel. Je kan gedurende de koers team niet meer veranderen. Het is de bedoeling zoveel mogelijk punten te scoren met jouw team. Zolang de renners actief zijn in de ronde kunnen ze punten voor jou verdienen. Renners die niet deelnemen of afstappen (ook doping gevallen) gedurende de ronde kunnen geen punten (meer) voor jouw team scoren.
Naast de renners kies je ook jouw favoriete wielerploeg van de ronde. Deze wielerploeg kan punten halen voor je team (zie de puntentelling).
De inschrijving is geopend tot en met de dag van de eerste etappe van de ronde (10.00 uur). Tot dit tijdstip kun je ook jouw team nog veranderen. Na dit tijdstip kan je geen team meer samenstellen of wijzigen en is het spel begonnen. Zorg er dus voor dat je tijdig jouw selectie van renners klaar hebt staan.
Bij de opening van het spel zijn nog niet alle ploegsamenstellingen definitief bekend gemaakt. De laatste definitieve selecties worden op internet bekend worden gemaakt. Het kan zijn dat er vlak voor de start van de ronde een verandering is. Controleer dus goed of jouw team uit actieve renners bestaat.
De geheime renner zit in het team "Équipe de Secrète". De punten van deze renner tellen mee bij en zijn pas zichtbaar in de eindstand. Pas na afloop van de ronde zal de geheime renner kenbaar worden gemaakt. De stand geeft dus gedurende de koers alle behaalde punten aan exclusief de punten van de geheime renner!!!
De geheime renner is naar keuze!!! Een renner kan echter maar 1 keer per team gekozen worden.
De draak van een renner zit in het team "Équipe de Drageons". De punten van deze renner tellen mee bij de bij de etappes en dus ook in (eind)stand. Het zijn echter wel min-punten!!! Indien uw draak van een renner de race niet uitrijdt (abandon) dan ontvangt u geheel gratis 30 bonuspunten (min-punten).
De draak van een renner is naar keuze!!! Een renner kan echter maar 1 keer per team gekozen worden.
Voor het bepalen van de resultaten, gelden de uitslagen zoals ze op de dag van de ronden zijn. De resultaten worden zo snel mogelijk na het einde van een etappe verwerkt. Na deze verwerking worden de diverse ranglijsten ook bijgewerkt. De uitslagen van eerdere etappes worden gehandhaafd, tenzij de volgende dag vóór 12.00 een definitief besluit wordt genomen om uitslag te wijzigen door de organisatie van de ronde.
Na elke etappe worden punten toegekend aan de renners. Je kan punten verdienen met de uitslag van de etappe, het algemeen klassement, het bergklassement, jongeren klassement, het puntenklassement, de renner v/d dag, het team v/d dag en je wielerploeg. Op het moment dat een renner uit de ronde verdwijnt kan hij geen punten meer voor jouw team scoren. Alle scores worden zo snel mogelijk verwerkt. We gaan uit van de resultaten zoals deze bekend worden gemaakt op de officiele websites van de rondes.
Bij de laatste etappe wijkt de puntentelling af. Bij een Teamtijdrit krijgt jouw wielerploeg de punten van de etappe.
Positie | Etappe | Geel | Groen | Wit | Berg |
---|---|---|---|---|---|
1 | 30 | 10 | 5 | 5 | 5 |
2 | 25 | 8 | 3 | 3 | 3 |
3 | 20 | 6 | 1 | 1 | 1 |
4 | 18 | 4 | |||
5 | 16 | 2 | |||
6 | 14 | ||||
7 | 12 | ||||
8 | 10 | ||||
9 | 8 | ||||
10 | 6 | ||||
11 | 5 | ||||
12 | 4 | ||||
13 | 3 | ||||
14 | 2 | ||||
15 | 1 |
Let op!!
Positie | Etappe | Geel | Groen | Wit | Berg |
---|---|---|---|---|---|
1 | 30 | 60 | 10 | 10 | 10 |
2 | 25 | 50 | 8 | 8 | 8 |
3 | 20 | 40 | 6 | 6 | 6 |
4 | 18 | 36 | 4 | 4 | 4 |
5 | 16 | 32 | 2 | 2 | 2 |
6 | 14 | 28 | |||
7 | 12 | 24 | |||
8 | 10 | 20 | |||
9 | 8 | 16 | |||
10 | 6 | 12 | |||
11 | 5 | 10 | |||
12 | 4 | 8 | |||
13 | 3 | 6 | |||
14 | 2 | 4 | |||
15 | 1 | 2 |
Indien de renner van de dag (over het algemeen het rode rugnummer) in jouw team zit, dan behaal je 5 bonus punten. Is dit jouw draak van een renner, dan behaal je dus 5 minpunten.
Indien jouw gekozen wielerploeg de beste van de dag is dan behaal je 5 bonus punten.