Catalonië is zeer gelieft bij wielrenners. Niet alleen om wedstrijden te rijden, maar vooral om er te wonen en trainen. Catalonië heeft een heerlijk klimaat en vanaf de prachtige stranden zit je in no time in de heuvels en bergen. En precies dat zien we terug in de 100e editie van de Volta Ciclista a Catalunya. Daar waar andere koeren nog wel eens willen beginnen met een proloog of een etappe voor de sprinters start deze Volta Ciclista a Catalunya met een serieuze bergetappe. Helaas wel een met een aankomst na een snelle afdaling, hetgeen natuurlijk ook erg spectaculair kan zijn. Het is dan ook de verwachting dat de eerste etappe van en naar Calella (178,5 km) niet zal eindigen in een massasprint. Wel is het aannemelijk dat er een kopgroep gaat sprinten voor de winst.
Op dag twee staat er een tijdrit in en rond Banyoles van 18,5 km op het programma die bepalend zal zijn voor het klassement en het verloop van de koers in de komende dagen. Vlak is de tijdrit zeker niet, dus ook de wat betere klimmers zouden dit met een aardige tijdrit in de benen moeten in staat zijn om een goede uitslag te rijden. Hoe het klassement er , de echt uit gaat zien zal duidelijk worden na etappe 3 waarin de finishlijn getrokken is op het hoogste punt van Catalonië, de Vallter 2000 (11,4 km a 7,5%). Het venijn zit hem natuurlijk in de laatste klim, maar de ruim 200 kilometer lange etappe gaat eigenlijk gedurende de hele dag omhoog. Geen dag voor sprinters.
Etappe 4 van Ripoll naar Port Ainé (166,5 km) is er een voor de avontuurlijk ingestelde renners. Vanaf de start is het direct klimmen geblazen. Via wat omwegen komt het peloton eerst aan op de Port de Tosses op 1755 meter hoogte. Na een lange afdaling, die je met enige fantasie rustig 60 kilometer lang mag noemen, staat de Port del Cantó (24,7 km a 4,4%) op het programma en als slot de klim naar Port Ainé (18,4 km a 6,7%). Opnieuw geen dag voor sprinters.
Etappe 5 is een lastige van La Pobla de Segur naar Manresa (201,5 km) die enkele serieuze klimmetjes in zich heeft, maar zal normaal gesproken geen grote verschillen in het klassement gaan opleveren als de klassementsrenners op hun fiets blijven zitten. Etappe 6 van Tarragona– Mataró (193,8 km) zou iets kunnen zijn voor sprinters, maar dan moet het peloton wel bij elkaar blijven. Gezien het heuvelachtige parcours lijkt dat niet in de lijn der verwachting. Rappe mannen die vandaag iets willen moeten mee in de ontsnapping. Op de laatste dag is er een omloop in en rond Barcelona (133 km) waarbij de Montjuïc maar liefst 6 keer beklommen moet worden.
Voor het voorspellen van de favorieten is het dit jaar een stuk lastiger geworden vanwege de tijdrit. Hoewel 18,5 kilometer niet al te lang is kan het verschil snel oplopen naar meer dan een minuut tussen de betere tijdrijders zoals João Almeida (Deceuninck - Quick Step) en de klimmers zoals Sepp Kuss (Team Jumbo-Visma). INEOS Grenadiers komt met een op papier ijzer sterk team naar Catalonië. Met Richard Carapaz, Adam Yates, Geraint Thomas en Richie Porte heeft INEOS Grenadiers maar liefst 4 renners voor het algemeen klassement. De vraag is dan ook, wie rijdt er voor wie? Het zelfde is van toepassing op Team Jumbo-Visma die met George Bennett, Sepp Kuss, Chris Harper en Steven Kruijswijk aan de start verschijnen.
Voor de Nederlandse wielerfans is het de vraag hoe ver Wilco Kelderman (BORA - hansgrohe) al weer is na zijn blessures. Als hij weer op niveau is dan moet er mede vanwege zijn sterke tijdrit rekening met hem gehouden worden, het is echter zeer de vraag of dat het geval is. Wel verwacht dokkeren.nl een paar goede uitslagen. De Belgen zullen ongetwijfeld de verrichtingen van Harm Vanhoucke (Lotto Soudal) op de voet volgen. De jonge Belg kan uitstekend klimmen, maar kan alleen mee doen voor het klassement als hij ook een aardige tijdrit weet neer te zetten.
De Favorieten
João Almeida (Deceuninck - Quick Step), Steven Kruijswijk (Team Jumbo-Visma), Richard Carapaz (INEOS Grenadiers), Harm Vanhoucke (Lotto Soudal), Lennard Kämna (BORA - hansgrohe), Hugh Carthy (EF Education - Nippo), Lucas Hamilton (Team BikeExchange), Enric Mas (Movistar Team), Brandon McNulty (UAE-Team Emirates), Sepp Kuss (Team Jumbo-Visma) en Adam Yates (INEOS Grenadiers).