dokkeren.nl ziet geen enkele reden om te twijfelen aan de route die Tom Dumoulin heeft gekozen voor zijn zegetocht door Italië. Dumoulin gaat gewoon een 'Froome' doen.
Vorig jaar waren er zo veel twijfels over de vorm van Froome dat menig kenner aangaf dat het beter zou zijn voor Froome om af te zien van de deelname aan de Giro d'Italia. Het resultaat is bij een ieder bekend. Dankzij een ijzersterke 3e week won Froome met overmacht de Giro d'Italia. En dat is precies het scenario dat Tom Dumoulin voor ogen heeft.
Als je goed kijkt naar het schema valt er in de eerste helft van de Giro niet al te veel tijd te verliezen als je nog niet helemaal in vorm bent. Het tweede deel van de Giro is vele malen zwaarder. Naast de verwachting dat veel sprinters het tijdig voor gezien zullen houden, is het voor de klassementsrenners van groot belang om aan het einde van de Giro d'Italia pas de echte topvorm te hebben. Nu is dat wel vaker het geval in een grote gronde, maar voor deze Giro d'Italia is het extra van toepassing.
Op dag 1 gaat Tom wel knallen. Dat kan ook niet anders, want een "proloog" op reserve rijden is geen optie. De dagen erna is het roze voor wie hem wil hebben. En dat zullen zeker niet de klassementsrenners zijn. Bovendien zullen de klassementsrenner het roze zo laat als mogelijk pas om hun schouders willen hangen.Team Ineos komt dit jaar naar de Giro d'Italia met een talentvolle schoolklas en die gaan echt de koers niet bepalen.
De controle van koers wordt de verantwoordelijkheid van het Roze. Daar heb je een sterke ploeg voor nodig en die heeft Tom Dumoulin niet. Movistar, Mitchelton-Scott en Astana zouden dat wel kunnen, ware het niet dat zij wel de kwaliteiten hebben, maar ook de renners die toch iets te graag voor zich zelf rijden.
Het wordt een tactisch steekspel in Italië en daar past een 'Froome' beter bij dan een 'Yates'.